top of page

فروزان

پس از بسته شدن مکاتب متوسطه دخترانه و سپس حمله به مرکز آموزشی او٬ یک شاگرد می گوید که با ممنوعیت اخیر طالبان در پوهنتون برای زنان امیدهایش از بین رفته است

Frozan

تا زمانی که شرایط تغییر نکند در کشوری که دوستش دارم آینده ای برای خود نمی بینم

فروزان که نام واقعی او نیست - تنها دو ماه از صنف دوازدهم باقی مانده بود که طالبان افغانستان را در اگیست ۲۰۲۱ تسخیر کردند تحصیلات او قبلاً به دلیل کووید۱۹ دچار وقفه های طولانی شده بود و او ناامید بود که فارغ التحصیل شود اما زمانی که طالبان به قدرت بازگشتند درهای صنف برای بیشتر دختران نوجوان کشور بسته بود.

 

 

مقامات بالفعل در ابتدا ممنوعیت مستقیم تحصیلات متوسطه دختران را در افغانستان اعلام نکردند و برخی از شهرک‌ها با مذاکره محلی وجود داشت که دختران در آنجا به مدرسه می‌رفتند اما در مارچ ۲ ۰۲ ۲ طالبان وعده خود را مبنی بر بازگشایی دختران را لغو کردند مکاتب متوسطه هیچ نشانه ای از زمان بازگشایی آنها وجود ندارد.

 

 

فروزان و همصنفی های دخترش در نهایت اجازه یافتند که بدون تکمیل صنف دوازدهم فارغ التحصیل شوند زیرا وزارت معارف طالبان دو ماه آخر تحصیل آنها را کنار گذاشت.

 

 

او توضیح می دهد: با وجود ترس و خطری که با آن مواجه بودیم من همچنان مصمم به ادامه تحصیل و تلاش برای آینده ای بهتر بودم.

 

 

فروزان که در حال تبدیل شدن به یک دکتر بود در یک دوره آمادگی برای کانکور امتحان ورودی پوهنتون افغانستان ثبت نام کرد با این حال مرکز آموزش در یک ساعت از خانه او قرار داشت و فروزان علاوه بر سفر طولانی که روزانه باید طی می کرد نگران وضعیت نابسامان امنیتی نیز بود.

 

 

او می‌گوید: هر روز با این فکر که آیا می‌توانم سالم به خانه برگردم آنجا را ترک می‌کردم.

 

 

با وجود ترسش او سخت درس خواند و مصمم به موفقیت بود سپس تراژدی رخ داد: در سپتمبر ۲ ۰۲ ۲ درست ۲۰ روز قبل از اینکه فروزان در امتحان کنکور خود شرکت کند یک بمب گذاری انتحاری مرکز آموزشی او را هدف قرار داد به گزارش آسوشیتدپرس در این انفجار ۵۲ نفر کشته شدند که اکثریت آنها دختران و زنان نوجوان بودند هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

 

 

فروزان می گوید: این رویداد نقطه عطفی برای من و همصنفی هایم بود.

 

 

این به ما فهماند که رویاهای ما برای تحصیل و آینده بهتر به دلیل ایدئولوژی افراطی طالبان دائماً در خطر است.

 

حتی پس از این تجربه آسیب زا فروزان همچنان روی تحصیلات خود متمرکز بود او در آزمون کانکور شرکت کرد و در رشته پزشکی در پوهنتون پذیرفته شد.

 

 

اما آموزش فروزان دوباره در دسامبر ۲ ۰۲ ۲ متوقف شد زمانی که وزارت تحصیلات عالی طالبان با صدور نامه‌ای به پوهنتونهای دولتی و خصوصی دستور داد تا دسترسی به محصلین دختر را فوراً متوقف کنند با وجود اعتراضات در چندین ولایت و واکنش شدید جهانی ناشی از این ممنوعیت ندا محمد ندیم سرپرست وزارت آموزش عالی در مصاحبه با رادیو تلویزیون دولتی ملی از این تصمیم دفاع کرد.

 

 

فروزان می گوید که برای ثبت نام در دوره خود آماده می شد اما دروازه های پوهنتون خود را بسته دید.

 

 

او می گوید: وقتی طالبان به قدرت بازگشتند امیدوار بودم که پوهنتون ها را نبندند.

 

 

اما امیدهای من بر باد رفت و اکنون صحبت کردن در مورد آینده ام با خانواده ام تنها باعث درد می شود.

 

فروزان توضیح می‌دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی و فرصت‌های شغلی محدود تحصیلات عالی برای بسیاری حتی قبل از اینکه طالبان این ممنوعیت را صادر کنند ممنوع بود.

 

 

او می‌افزاید: اکنون با تعطیلی پوهنتونها وضعیت حتی بدتر است.

 

 

فروزان می گوید که با جاه طلبی هایش برای تحصیل در رشته پزشکی احساس ناامیدی و بی انگیزگی کرده است خانواده‌اش می‌خواهند او را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستند اما او می‌گوید که نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند و حتی اگر می‌توانستند ناتوانی در صحبت کردن به زبان انگلیسی مانع مهمی است.

 

 

فروزان می‌گوید: برادرم به من می‌گوید امیدوار باشم اما یک سال گذشته است و وضعیت هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد.

 

 

تا زمانی که شرایط تغییر نکند آینده ای برای خود در کشوری که دوست دارم نمی بینم.

 

 

منبع: مصاحبه افغان وتنس

 


Interview by Afghan Witness

Source:

bottom of page